woensdag 22 juni 2011

Citymarketing met je inwoners

Eén van de 'hot topics' in citymarketing is het betrekken van je inwoners bij de promotie van de stad. Zij worden immers gezien als de beste ambassadeurs.
Ik ken maar relatief weinig goede voorbeelden van steden die hier echter in geslaagd zijn. Groningen is een positieve uitzondering. Na de invoering van hun logo - de witte 'G' in de oranje cirkel - vroegen ze hun inwoners om die sticker op zo veel mogelijk plaatsen te fotograferen. Dat leverde een vrachtlading aan fantastische foto's op, op de meest gekke plaatsen. Een goed vervolg hierop was hun online reclamefilmpje dat men zelf kon invullen met foto's van hun favoriete plek in Groningen (www.spotgroningen.nl). Ook dat was een prachtige 'user generated content' actie, waarbij enkele versies van het filmpje zelfs de TV reclameblokken haalden.

Leuk voorbeeld van 'inwoners als ambassadeurs' en van 'community building' is deze video van de stad Grand Rapids (Michigan). Een groot deel van het stadscentrum is afgezet voor deze video en honderden inwoners doen mee om hun stad op de kaart te zetten. Knap gemaakt!

The Grand Rapids Lipdub

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen