woensdag 6 juli 2011

Citymarketing voor gemeenten: 10 nuttige tips

Citymarketing is een complex proces voor veel gemeenten. Het terrein is onbekend, de verwachtingen zijn hoog en de stakeholders talrijk. Marketingkennis is in de meeste gevallen niet in huis. Communicatie wel, maar speelt pas later in het proces een rol.
Citymarketing gaat om keuzes en om focus. Het gaat ook om een 'committeren' voor de langere termijn, omdat de effecten soms pas over jaren zichtbaar zijn.

Belangrijke vraag is ook: welke externe partij schakel ik in, om mijn citymarketingplannen te verwezenlijken. Er zijn belangrijke verschillen in marketingservice tussen onderzoeksbureaus, reclamebureaus, ontwerpbureaus of destinatiemarketeers. Er zijn duidelijke verschillen in kennis, uitgangspunten en dus ook in de uitkomsten die ze leveren. Het is dan ook van groot belang te weten wat een gemeente verwacht bij aanvang van dit proces.

In het onderstaande artikel van Derrick Daye geeft hij duidelijk weer welke keuzes er zijn te maken door een gemeente bij de start van het citymarketingproces.

10 Considerations For Crafting Place Branding RFPs: Branding Strategy Insider

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen