zondag 28 augustus 2011

Destinatiemarketing: wat doet u voor uw trouwe klanten? - via Frankwatching

Wat doet u als destinatiemarketeer voor uw trouwe klanten? Doet u wel eens iets voor die gast die al jaren in uw restaurant komt of in uw hotel verblijft. De kans is groot dat u geen antwoord heeft op deze vraag.
We kennen ze allemaal: die acties waarmee u - als nieuwe klant - wordt gelokt om een nieuw product of dienst af te nemen. Maar kent u ook goede voorbeelden van ondernemingen die u belonen, omdat u al zo lang klant bent? Ik niet. Het onderstaande artikel van Joost Steins Bisschop gaat juist over dit onderwerp. Hij geeft twee persoonlijke voorbeelden en ik denk dat vrijwel iedereen zich daarin herkent.
Het vreemde is echter dat - ondanks het feit dat vrijwel alle marketeers beseffen dat het behouden van huidige klanten goedkoper is dan het werven van nieuwe - er vrijwel nauwelijks acties zijn die hier recht aan doen.

Zo ben ik ruim 10 jaar klant geweest van het NRC. Toen ik overstapte naar de VK, kwam er geen enkele reactie op mijn opzeggen. Twee (!!) maanden later werd ik gebeld met de vraag waarom ik vertrokken was. Tevens werd me aangeboden opnieuw klant te worden voor de helft van de prijs. Ik voelde me ongelofelijk geschoffeerd.
Wat voor producten geldt, geldt ook voor destinaties. Ook daar wordt trouw maar matig beloond. Oké, er zijn soms loyaliteitsprogramma's, maar die zijn over het algemeen bijzonder onpersoonlijk. Misschien komt u als zakenreiziger wel steeds in hetzelfde hotel of heeft u een vast restaurant waar u graag met uw familie komt. Maar valt het de eigenaren van die destinaties nog wel op dat u een trouwe klant bent en doen ze er iets mee?

Het stuk van Joost Steins Bisschop is een pleidooi aan marketeers om wakker te worden, te beseffen hoe waardevol trouwe klanten zijn en die eenzijdige trouwheid om te zetten in wederzijdse loyaliteit. Een gedachte waar ook veel destinaties wat mee kunnen.

Customer loyalty: beloon ook je trouwe klant - Frankwatching


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen