woensdag 22 augustus 2012

Steven van Belleghem: fans als conversation en community managers | via Frankwatching

Een prachtig en inspirerend artikel van Steven Van Belleghem (@Steven_InSites) vanochtend op Frankwatching.nl. Hij laat aan de hand van enkele voorbeelden zien hoe bedrijven het aan fans overlaten om invulling te geven aan de klantenservice. Vragen die worden gesteld, worden met grote snelheid beantwoord door de andere leden van de community. Dit voorkomt dat bedrijven zelf grote hoeveelheden community managers in dienst hoeven te nemen.
Steven laat ook enkele voorbeelden zien hoe actieve fans beloond worden voor hun hulp: het begint met een virtuele waardering, die in enkele gevallen uitmond in concrete, fysieke dank (producten of diensten).
Het lijkt me dat deze aanpak ook zeer geschikt is voor destinatiemarketing in de toerisme en leisure sector. Ook die beschikt over fans die hun kennis en tips willen delen met anderen. Leuk voorbeeld hiervan zijn de reacties die onlangs op Nu.nl kwamen n.a.v. het artikel 'Noord-Nederland populair voor korte trip'. Het artikel leverde een levendige discussie op met tal van tips van lezers.

Zet je fans in als conversation en community managers - Frankwatching

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen