woensdag 23 januari 2013

Nieuwe destinatiemarketing campagne VisitNorway: 'De Schreeuw'

Ter ere van de viering van de 150e geboortedag van de schilder Edvard Munch en zijn beroemde schilderij 'De Schreeuw', komt VisitNorway met een nieuwe destinatiemarketing campagne. Ze nodigen iedereen uit om 'een schreeuw' in te zenden en zo samen de langste schreeuw te maken. Wat een leuke nieuwe campagne! Meer informatie vind je via het onderstaande artikel op MarketingTribune en op de site van VisitNorway.

Visitnorway laat de wereld schreeuwen | Nieuws | Marketingtribune.nl

woensdag 16 januari 2013

KLM en de 'Must See Map': destinatiemarketing via 'social maps'

In navolging van een eerdere post deze week over 'luchtvaartmaatschappijen als destinatiemarketeers', laat KLM opnieuw van zich horen.

Met de nieuwe applicatie 'Must See Map', beweegt KLM zich opnieuw op het vlak van de destinatiemarketeer. Je stelt een kaart samen van de bestemming waar je naartoe wilt, aan de hand van tips van vrienden.
Stap 1 is het kiezen van je bestemming. Je geeft de kaart en naam, vult je mailadres in en geeft akkoord op de algemene voorwaarden.
In stap 2 nodig je via social media (twitter, facebook) of via e-mail vrienden uit om tips achter te laten op je kaart. Uiteraard kun je ook zelf tips achterlaten op de kaart.
In stap 3 bestel je de kaart en krijg je die gratis thuis gestuurd.

Een leuke nieuwe toevoeging aan het social media spectrum van KLM. Via de link hieronder lees je er meer over.

KLM is at it again - combines the social graph, things-to-do and maps | Tnooz

zondag 13 januari 2013

De luchtvaartmaatschappij als destinatiemarketeer

Tijdens de vakdag van de Vakantiebeurs vorige week sprak trendwatcher Adjiedj Bakas over outsiders in de toeristische branche. Zij zijn het die met 'out of the box'-ideeën nieuw elan zullen geven aan de reisbranche.

Nu denk ik niet dat Adjiedj luchtvaartmaatschappijen direct als outsiders ziet. In zijn presentatie noemde hij eerder het leger en NASA als organisaties om in de gaten te houden. Maar toch zijn luchtvaartmaatschappijen ook al langer aan het experimenteren met hun rol.
Het is duidelijk dat ze die steeds ruimer zien: niet slechts vervoerder, maar eerder leverancier van een complete reiservaring.

Onze nationale luchtvaartmaatschappij KLM is daar een goed voorbeeld van.  Niet het vliegen staat centraal in de marketing van KLM, maar inspiratie bieden over de uiteindelijke reisbestemmingen.
In augustus 2011 kwam KLM met de 'KLM CityGuide', waarmee klanten een persoonlijke reisgids konden samenstellen en die bovendien ook nog eens in gedrukte vorm thuis gestuurd werd.
In oktober van 2011 werd dit opgevolgd door de 'KLM Tripshake app'. Deze app bood in de vorm van een soort 'fruitautomaat' een reeks aan mogelijke reisbestemmingen.

De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Delta gaat met zijn nieuwe iPad app opnieuw verder in het verrijken van de reiservaring. Lees het artikel en bekijk de video om te zien hoe zij waarde toevoegen voor de klant. Het is duidelijk dat DMO's (VVV's, citymarketing en regiomarketing organisaties) naast Google, Tripadvisor, Foursquare en binnenkort Wikivoyage er opnieuw een concurrent bij hebben op het gebied van destinatiemarketing.

Glass bottom jet! Delta's new iPad app aggregates features for a wholly device-specific experience | Tnooz