vrijdag 28 november 2014

Destinatiemarketing 2.0 - is YourSingapore het nieuwe voorbeeld?

Ik zag onlangs een interessant artikel op Tnooz. Het gaat over de zoektocht van YourSingapore - de DMO (destinatiemarketing organisatie) van Singapore - naar haar rol, taken en verantwoordelijkheden in de nieuwe digitale wereld.

In 2009 introduceerde YourSingapore een geheel nieuwe site, waarmee ze hoopte een one-stop-shop adres te zijn voor de online consument.
Dat viel echter tegen.

De consument zocht op heel andere online plekken naar informatie over de stad. Tripadvisor werd gebruikt voor reviews, Facebook voor tips, YouTube en Instagram waren belangrijk voor het vinden van visueel materiaal van Singapore.
En daarmee verwerd YourSingapore tot een soort 'tweederangs' service i.p.v. 'thé place to go' voor online consumenten.

Tijdens een recente toeristische bijeenkomst in Singapore gaf de Singapore Tourism Board toe dat ze het verkeerd gezien hadden en introduceerde een geheel nieuwe site van YourSingapore (in beta).

Interessant is ook de nieuwe strategie achter de site. Zelf noemen ze die 'hub and spoke'.
Feitelijk komt het er op neer dat ze nog slechts een beperkt aantal basisdiensten verlenen. Voor veel van de overige content, diensten en service wordt input derden gebruikt.

In mijn ogen is dit een ontwikkeling die naadloos aansluit bij een artikel dat ik schreef op het blog van LocalSecret over de 'toekomst van destinatiemarketing' en de veranderende rol, taken en verantwoordelijkheden van toekomstige DMO's. M.a.w. beter luisteren naar de consument, waarde toevoegen aan het online gesprek door het delen van eigen én andermans content, veel meer werken vanuit storytelling en duidelijk maken waaróm je een locatie niet mag missen.

Wat mij betreft een interessante stap, die past in de nieuwe toekomst van de DMO. Benieuwd hoe jullie hier over denken!



Reinventing the online tourism board - no longer all about you

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen