Een dag geheel in het teken van de reisindustrie en hoe die via internet, online marketing en social media in contact komt en op een nieuwe manier relaties aangaat met de klant.
De veelbelovende titel van het symposium en idem gastsprekers zorgden ervoor dat de zaal gevuld was met een rijke afvaardiging vanuit de reisindustrie en daaraan gerelateerde sectoren.
Als destinatiemarketeer in de toeristische industrie ben ik de afgelopen jaren doorlopend bezig geweest met 'vindbaarheid en zichtbaarheid'. Die is echter in belangrijke mate verschoven (en nog steeds aan het verschuiven) van bv. de balie van een VVV, van een papieren stadsplattegrond en van een papieren promotiefolder naar de digitale wereld.
De eerste stappen daarin had ik al wel gemaakt, maar het Travel 3.0 symposium bood afgelopen dinsdag een extra verdieping. En wat heb ik genoten!
Ja, er wordt met veel interesse geluisterd naar wat de sprekers te zeggen hebben, maar er wordt ondertussen via twitter ook druk gereageerd en gediscussieerd. Zo veel zelfs dat we vast trending topic nummer 1 waren geweest, ware het niet dat de Koningin op hetzelfde moment ook iets te vertellen had.
De volledige presentaties van de sprekers, zijn te vinden via de site van Innovatielab. Daar vind je ook de prachtige tekeningen gemaakt door Esther Gons (@wilg) die 'live' tekenend de presentaties samenvatte. Dagvoorzitter Marco Derksen (@marcoderksen), die dag perfect begeleide, deed voorafgaand aan de sprekers, een belangrijke duit in zakje door te vertellen wat Travel 3.0 nu eigenlijk is en hoe we daar via 1.0 en 2.0 gekomen zijn (zie zijn uitleg via de link: http://bit.ly/ozdMsl).
Wat mij opviel/inspireerde:
- Stephan Fellinger (@fellinger) noemde de volgende zaken essentieel om te overleven in de '3.0 wereld': serviceverlening, aandacht geven, snappen van het gedrag van je klanten. Daarbij noemde bij 'aandacht' het zwarte goud in onze samenleving. Als bedrijf/ondernemer in de toeristische industrie is aandacht geven dan ook cruciaal. En als je als bedrijf/ondernemer zelf aandacht wil, dan zul je dat moeten 'verdienen' door relevant en/of plesant te zijn!
- Zoekmachine expert Peter van der Graaf (@pvdgraaf), wiens Kloutscore door zijn presentatie bij Innovatielab nu wellicht ongewild fors omhoog geschoten is, liet weten dat de travelsector voorop loopt in de markt van SEO (search engine optimization). Ook liet hij weten dat door het aangepaste zoekalgoritme van Google lokale aanbieders sinds kort beter zichtbaar zijn in de zoekresultaten en daardoor de concurrentie aankunnen met grote spelers. Daarvoor is het wel van belang dat destinaties hun account in Google claimen (als eigenaar) en die aanvullen met relevante informatie. Dat ziet hij als belangrijke eerste stap.
- Ben van der Burg (@ikbenechtben) hield een wervelend, chaotisch en komisch betoog over het belang van mobiele dienstverlening. De kosten voor dataroaming zijn echter nog steeds 'killing'. Zijn visie over innovatie komt neer op 'leren en proberen, leren en proberen, ...'. Dit maakte hij beeldend aan de hand van een verhaal over 'bijen en vliegen'. @heidivisser76 vatte dit wellicht op de mooiste manier samen in een tweet: 'bijen zijn dom en vliegen zijn gek'.
- Wouter Blok (@wouterblok), e-mail marketeer van het jaar en CMO van EasyToBook, was uiterst openhartig over hoe zij e-mail inzetten om hun ROI te verhogen. Hij liet weten dat het volgens hem heel goed mogelijk is om een andere beleving en andere prijzen te bieden (voor hetzelfde product) via een gesloten omgeving (als e-mail of Facebook). Facebook Connect ziet hij als uitermate nuttige tool om relaties aan te gaan met klanten en daarbij voordelen te geven.
- Richard Lamb (@richardlamb) liet als trendwatcher weten welke trends van belang zijn voor de reisindustrie. Een inspirerende opmerking van hem was die over 'concepten blijven hetzelfde, maar de verschijningsvormen veranderen'. Voorbeelden daarvan waren de iPawn van Jumbo (waarmee je kunt ganzenborden op je iPhone of iPad) en de Senz Umbrella (de stormparaplu uit Delft). Daarbij wordt een bekend concept middels nieuwe technologie een nieuwe richting in geduwd.
Het is me ook duidelijk dat veel technisch inhoudelijke kennis over technieken die ingezet kunnen worden voor het bereiken van de hedendaagse consument nog veelal aanwezig is bij gespecialiseerde bureau's en grote spelers in de reisindustrie. Bij middelgrote/kleinere spelers is deze kennis nu niet bekend en/of niet voorhanden. Zij zullen daar de komende tijd in moeten investeren (qua tijd en geld).
Ook over het daadwerkelijke gebruik van technieken en social media tools en de organisatorische aspecten zijn nog veel vragen. Vertegenwoordigers van een hotelketen vertelden me dat ze nog worstelen met vragen als "hoe coƶrdineer ik als hotelketen via twitter onze communicatie met de klant? Doen we dat centraal of laten we dat over aan de hotels zelf. En hoe ga ik een relatie aan met mijn klanten op Facebook en wat meld ik dan?"
Dit symposium was dus niet alleen inspirerend, maar smaakt ook eigenlijk naar meer. Niet alleen omdat het ontzettend leuk en inspirerend is, maar vooral omdat het broodnodig is. Door het eindigen van de subsidie van het Ministerie van EL&I was dit het laatste symposium. Het Innovatielab start in januari 2012 (i.s.m. Marketingfacts en Digitaal CommunicatieLab Arnhem) met trainingen over Travel 3.0. Inschrijven kan nu al via de site van Innovatielab.
Artikelen
Artikelen over het symposium zijn te lezen op:
- Marketingfacts.nl: Travel 3.0: Hoe bereik je de hedendaagse travel consument? · Marketingfacts
- Marketingfacts.nl: Travel 3.0: Email & zoekmachine marketing voor de reisbranche · Marketingfacts
- Reismanagers.nl: Weblog | Reismanagers · Technologie als sleutel
- Reismanagers.nl: Weblog | Reismanagers · Optimizing the travel life cycle through e-mail
- Reismanagers.nl: Weblog | Reismanagers · Vergeet je mobiel niet
- Reismanagers.nl: Weblog | Reismanagers · Innovatielab: Zichtbaarheid & vindbaarheid
Klik voor een overzicht van alle reacties op Twitter op de onderstaande link: http://keepstream.com/IsabelMosk/hashtag-travel3dot0
Foto's
Foto's van het symposium zijn gemaakt door Punkmedia (@punkmedia): http://flic.kr/s/aHsjwi1QGf
Video's
Interviews zijn gehouden door Misset Horeca (@MissetHoreca)
Peter van der Graaf over SEO
Wouter Blok over e-mailmarketing
Geen opmerkingen:
Een reactie posten