zondag 13 januari 2013

De luchtvaartmaatschappij als destinatiemarketeer

Tijdens de vakdag van de Vakantiebeurs vorige week sprak trendwatcher Adjiedj Bakas over outsiders in de toeristische branche. Zij zijn het die met 'out of the box'-ideeën nieuw elan zullen geven aan de reisbranche.

Nu denk ik niet dat Adjiedj luchtvaartmaatschappijen direct als outsiders ziet. In zijn presentatie noemde hij eerder het leger en NASA als organisaties om in de gaten te houden. Maar toch zijn luchtvaartmaatschappijen ook al langer aan het experimenteren met hun rol.
Het is duidelijk dat ze die steeds ruimer zien: niet slechts vervoerder, maar eerder leverancier van een complete reiservaring.

Onze nationale luchtvaartmaatschappij KLM is daar een goed voorbeeld van.  Niet het vliegen staat centraal in de marketing van KLM, maar inspiratie bieden over de uiteindelijke reisbestemmingen.
In augustus 2011 kwam KLM met de 'KLM CityGuide', waarmee klanten een persoonlijke reisgids konden samenstellen en die bovendien ook nog eens in gedrukte vorm thuis gestuurd werd.
In oktober van 2011 werd dit opgevolgd door de 'KLM Tripshake app'. Deze app bood in de vorm van een soort 'fruitautomaat' een reeks aan mogelijke reisbestemmingen.

De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Delta gaat met zijn nieuwe iPad app opnieuw verder in het verrijken van de reiservaring. Lees het artikel en bekijk de video om te zien hoe zij waarde toevoegen voor de klant. Het is duidelijk dat DMO's (VVV's, citymarketing en regiomarketing organisaties) naast Google, Tripadvisor, Foursquare en binnenkort Wikivoyage er opnieuw een concurrent bij hebben op het gebied van destinatiemarketing.

Glass bottom jet! Delta's new iPad app aggregates features for a wholly device-specific experience | Tnooz

Geen opmerkingen:

Een reactie posten