maandag 6 februari 2012

Social media en toerisme: waarom een stagiair niet de oplossing is.

De onderstaande artikelen van Jan Willem Alphenaar op Marketingfacts zijn van begin en half 2011, maar er lijkt nog weinig veranderd. Uit gesprekken die ik (als directeur van LocalSecret) voer met ondernemingen in de toeristische/leisure sector over een innovatieve aanpak van hun destinatiemarketing, blijkt dat de opzet en uitvoering van social media nog steeds in veel gevallen in handen ligt bij stagiaires. En ik beken, ook ik heb enkele jaren terug, als oud-directeur van een citymarketing organisatie, een stagiair aangenomen om een start te maken met social media. Niet omdat de kennis bij mij ontbrak, of het besef hoe cruciaal deze nieuwe media zijn, maar wel omdat ik er door tijdgebrek niet aan toe kwam. Verschil is wel dat ik de kennis niet na twintig weken heb laten vertrekken, maar dat ik die student heb aangenomen (en ze werkt nog steeds voor die organisatie).
Het is bijna pijnlijk om te zien hoe 'hulpeloos' veel toeristische/leisure organisaties zijn. Ze geven soms ook ruiterlijk toe dat ze eigenlijk geen idee hebben waar de stagiair mee bezig is, laat staan dat ze hem of haar op enige manier kunnen helpen cq. sturen. Toch iets wat je buikpijn zou moeten opleveren, wanneer je enkele van de grootste communicatiemiddelen van je organisatie uit handen geeft. En nog erger is dat alle kennis na twintig weken de deur uitstapt en je als organisatie opnieuw 'onwetend' achterblijft.
Een andere variant kregen we te horen bij een museum (met landelijke uitstraling) in de Randstad. "We doen allemaal aan social media." Een prima optie, waarbij gebruik wordt gemaakt van medewerkers die affiniteit hebben met de nieuwe media. Bij navraag, blijkt er echter niemand te zijn die als taak heeft te zorgen voor een strategie, coördinatie en/of bewaking van wat er allemaal gecommuniceerd wordt.
Het probleem is breed verspreid, van stads- en regiomarketing organisaties, tot hotels, VVV's, musea, enz.
Het wordt hoog tijd dat de toeristische/leisure sector gaat snappen dat de wereld door het intreden van het internet veranderd is. En dat dit vraagt om nieuwe kennis en kunde over hun rol, hun relatie met de buitenwereld en het vermarkten van hun product of dienst. En dat het nú de tijd is om die kennis en kunde op te bouwen. De consument is hier namelijk allang mee bezig en zal het over een tijdje niet langer accepteren als u uw product, dienst, of klantenservice nog op de 'Fred Flintstone' manier aanbiedt.

De onderstaande artikelen van Jan Willem Alphenaar blijken in ieder geval nog niet over hun 'houdbaarheidsdatum' heen. 

Social media voor ons bedrijf? We nemen een stagiair · Marketingfacts
Bedrijven gaan massaal de fout in met Social Media stages · Marketingfacts

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen