De ca. 100 aanwezigen werden welkom geheten door dagvoorzitter Charles Groenhuijsen.
De inleiding van de dag werd verzorgd door Arthur van Leeuwen, Chef onderzoeksredactie van Elsevier.
Hij was ook degene die bekend mocht maken welke gemeente op nr. 1 gekomen was: de gemeente Haren. Burgemeester Fennema en wethouder en wethouder Sieling waren op het symposium aanwezig om de prijs in ontvangst te nemen. Zie de link voor meer info over de uitkomsten van het Elsevier onderzoek. Zie hier voor de slides van de presentatie.
![]() |
Burgemeester Fennema neemt onderscheiding in ontvangst |
Een eerste discussie ging over de gevolgen van bezuinigingen op het vlak van citymarketing. In het panel zaten Dirk Nijdam (Directeur Marketing Groningen), Luzette Wagenaar-Kroon (secretaris bij de VNG) en Robbert Nesselaar (Creative director Chief Marketing Office Rotterdam). Conclusie: als je bezuinigt op marketing, bezuinig je op toekomstige inkomsten. Minder geld kan en vraagt om meer creativiteit en samenwerking, maar er is wel een grens.
Een voorbeeld van destinatiemarketing werd gepresenteerd door Tom de Bruyne, directeur van Boondoggle Nederland. Hij vertelde over een case om de dierentuin van Antwerpen op de kaart te zetten als 'top of mind' bestemming voor een dagje uit.
De social media strategie van Boondoggle draait om de vraag: is je verhaal waard om te delen? Volgens Tom de Bruyne gaat het om "belevenis aan te brengen die de belofte bewijst".
Zie de link voor de slides van deze case.
![]() |
Tom de Bruyne van Boondoggle |
Huffnagel liet weten inwoner als zijn belangrijkste doelgroep te zien: zij zijn immers ook de ambassadeurs van je stad. Kuysters liet weten dat citymarketing vooral ook een kwestie van stakeholdermanagement is (het managen van de verschillende belangen).
Een intrigerende vraag was die of 'marketing ook een taak van een gemeente is'? Uitkomst was dat gemeenten wellicht vaak leading zijn ("wie betaalt, bepaalt"), maar dat het nog veelal ontbreekt aan marketingkennis binnen gemeenten. Om die reden wordt de marketing beter buiten de gemeente geplaatst en over gelaten aan professionele marketeers. Geerte Udo zei hierover: Gemeenten maken beleid en bewaken de uitvoering hiervan. Via een Publiek-Private Samenwerking (PPS) met professionele marketeers zorg je ervoor dat je niet iedere 4 jaar (met de wisseling van de wethouder) gaat 'zwalken en van het ingezette spoor wordt afgehaald.
Huffnagel merkte op dat gemeenten moeten snappen dat citymarketing geen spint is, maar een marathon. En dat als je de consequenties daarvan niet wilt dragen, je er vooral niet aan moet beginnen.
Geerte Udo maakt nog een zinnige opmerking over hoe je marketing bedrijft als stad: 'haal het gesprek niet naar je toe, maar meng je in de discussie daar waar die plaatsvindt (en doe dat op een authentieke manier).
![]() |
vlnr: Scholten, Udo, Huffnagel, Kuysters, Groenhuijsen |
Waas liet weten dat het in het bedrijfsleven ondekbaar is dat je een actie doet, zonder het effect te meten. Boisen liet daarop weten dat citymarketing, wat hem betreft, start bij meten. Accountability is cruciaal en zal alleen maar belangrijker worden. Effectmeting is niets als er niet ook een nulmeting is. Monitoren is belangrijk om de continuiteit in de gaten te houden en benchmarking is gewoon 'leuk' omdat het gaat om het maken van 'lijstjes' die vergelijken mogelijk maken.
Zie de link naar de slides van Martin Boisen, universitair docent van de Universiteit Utrecht.
Zie de link voor de presentatie van Boris Ziermans van Crushman&Wakefield.
![]() |
vlnr: Ziermans, Boisen, Smits van Waesberghe, Waas |
![]() |
Richard van Hooijdonk en Charles Groenhuijsen |
Veel kleinere gemeenten zitten nog met de vraag hoe ze citymarketing kunnen invullen. Communicatiekennis is in veel gevallen wel aanwezig binnen een gemeente, maar kennis van marketing ontbreekt. De schaal waarop kleinere gemeenten aan citymarketing zouden moeten doen is absoluut anders, de vragen die beantwoord moeten worden voor er begonnen wordt, niet.
Advies en ondersteunig:
Voor een beeld hoe dat traject (en de vragen) m.b.t. citymarketing eruit ziet: zie de link naar een korte presentatie op mijn blog. Een eerste quick scan over een potentiƫle aanpak, behoort uiteraard ook tot de mogelijkheden. Klik hier voor mijn contactgegevens.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten