Reizen zonder internet, mij lukt het eigenlijk niet meer. Net terug uit Barcelona. Het WIFI-netwerk van het hotel lag er in het weekend 2 dagen uit. Het meisje achter de balie had de router nog eens opnieuw opgestart, maar dat bood geen soelaas. De oplossing lag gelukkig gewoon op straat: op de hoek met Passeig de Gracia bleek een gratis hotspot van Barcelona WIFI. Heerlijk in de zon mail ophalen en een aantal dagelijkse sites bekijken. Barcelona biedt op 416 punten in de stad gratis internet aan. De site van Barcelona WIFI, met uitleg over de service, is er ook in het Engels; wat een service! Een groot aantal hotzones (maar niet allemaal) is te herkennen aan dit bord.
Er zijn gelukkig meer steden die begrepen hebben dat internet een uitstekende dienst is om aan te bieden aan je inwoners en bezoekers (leisure en zakelijk). Stratford in de UK is zo'n stad. Zoals ze zelf zeggen: "ze wilden 500.000 bezoekers per jaar, laten weten dat ze welkom zijn." Een slimme stap van Stratford. Het levert hen een plaats op de lijst van '7 most intelligent communities in the world', volgens het New York based Intelligent Community Forum. Stratford ziet het zelf als dé manier om een eerste indruk achter te laten (technisch en digitaal).
Raleigh (in North Carolina) is ook een uitstekend voorbeeld. De stad maakt samen met twee andere steden deel uit van een gebied met veel kennisindustrie en grote universiteiten. In de lijst van Forbes magazine uit 2010, kwam Raleigh uit de bus als de stad met het beste gratis WIFI-netwerk.
In New York is onlangs een nieuwe hotzone geintroduceerd die een heel gebied bestrijkt. DUMBO (Down Under the Manhattan Bridge Overpass) is de eerste gratis WIFI hotzone in NYC. Een slimme actie die geregeld is via een 'Business Improvement District'.
Sinds een jaar is ook in 20 parken in NYC gratis WIFI (een deal met AT&T).
Voor meer steden die WIFI aanbieden: zie een artikel van Dicovery Channel. Niet alle netwerken zijn trouwens gratis!
En een artikel met een lijstje met Amerikaanse steden met WIFI-netwerken.
Mijn punt is: stadsbreed/gebiedsbreed internet moet een nieuw en wezenlijk onderdeel zijn van 'publieke werken' (niet alleen maar onderhoud van riolering en bestrating). Als je werkelijk bij de tijd bent en jezelf wilt presenteren als een innovatieve, creatieve en slimme stad/gebied dan investeer je niet in hotspots, maar in hotzones! Als je dat niet doet zal het als een 'diqualifier' gaan werken, want bezoekers zullen het nu nog zien als service, maar in de toekomst zal het gewoon een verwachting (en een vereiste) zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten