Destinatiemarketing gaat over het op de kaart zetten van een specifieke locatie. Omdat je als marketeer niet alleen vooraf (voor de komst van de bezoeker), maar juist ook tijdens zijn aanwezigheid aan marketing wilt doen, is mobiele marketing een uiterst interessante tool. En dé toekomst van mobiele marketing ligt op het gebied van location based services. Aanbiedingen en diensten die - gekoppeld aan een locatie - aangeboden worden aan passerende klanten met een smartphone. De verwachting is dat in 2013 1,1 mld smartphones verkocht zullen zijn: allemaal geschikt voor location based diensten!
Grote spelers zijn op dit moment Foursquare (waarover ik al vaker heb geschreven op mijn blog: link), Gowalla (wellicht iets minder bekend in NL), en ook Apple (die hebben aangekondigd in hun nieuwe besturingssoftware IOS5 met 'geo-targeted' boodschappen te komen). Kleinere spelers - nu nog - zijn Forecast, waarmee je - gekoppeld aan Foursquare - aan je vrienden laat weten waar je naartoe gaat en bv. Broadcastr - geschikt voor location based storytelling (zie mijn blog van 7 juni 2011).
De grootste uitdaging (en mogelijkheden) liggen bij location based services in het advertentiemodel! Namelijk: het kunnen aanbieden van locatiegerichte en klantgerichte aanbiedingen. Belangrijke voorwaarde is het kunnen opbouwen van een klantprofiel, zodat je aanbiedingen krijgt waar je ook op zit te wachten. Bovendien is het belangrijk dat aanbieders van location based services transparant zijn over welke data ze over jou opslaan en welke daarvan gedeeld worden.
Location based services – are you checking in? - News - THE DRUM - Advertising, Design, Media, Marketing, Digital, PR - News, Information & Jobs
Geen opmerkingen:
Een reactie posten