donderdag 18 augustus 2011

Is Groupon de juiste destinatiemarketing tool voor ondernemers?

Het lijkt zo'n mooie destinatiemarketing tool: Groupon. Een manier om op grote schaal je restaurant, salon of hotel op de kaart te zetten en grote groepen nieuwe klanten te trekken.
Ik ben persoonlijk geen fan van de aanbiedingen van Groupon. Ik heb me ooit ingeschreven om 'te zien wat het allemaal inhield'. De belofte was dat ik dagelijks 2 mailtjes zou krijgen: 1 met lokale aanbiedingen en 1 met landelijke aanbiedingen. Inmiddels krijg ik meer dan 2 mailtjes per dag, geen idee waarom. Bovendien heb ik nog nooit een aanbieding gekregen die toegesneden is op wat mij interesseert. Waarom krijg ik toch - als man - iedere keer weer aanbiedingen voor allerlei schoonheidsbehandelingen, scheermesjes of leuke damesschoentjes?
De manier waarop Groupon zijn aanbiedingen doet is als 'schieten met hagel'. Grof geschut waarbij je altijd wel iemand 'treft' die het interessant vindt. De reden achter dit 'grof geschut': het ontbreken van klantprofielen. Echt interessant wordt het pas voor klant - en feitelijk ook voor de aanbieder - als heldere profielen worden opgebouwd, zodat je als klant aanbiedingen krijgt die aanspreken en als ondernemer klanten weet te werven die passen bij je marketingdoelstellingen (dit alles even los van beschermende wetgeving op dit gebied). Tot zover vanuit de klant gezien.
En wat dan vanuit de ondernemer? Het is maar de vraag of Groupon het effect heeft dat u voor ogen heeft. In het onderstaande artikel leest u meer over de vraag of het ook vanuit de ondernemer wel de juiste tool is, om uw destinatie op de kaart te zetten. De schrijver heeft het over de financiële consequenties, de loyaliteit van Groupon klanten, maar geeft ook voorbeelden van mogelijke alternatieve oplossingen.

Considering Offering a Groupon? Read This First. | Social Media Today






Geen opmerkingen:

Een reactie posten