Hoe zet je je hotel, restaurant of café op de kaart in het huidige internet/socialmedia landschap? Service kan daarbij een interessante destinatiemarketing tool zijn. Als je internetgoeroe Brian Solis moet geloven gaat service het helemaal worden. Of in andere woorden: als het je niet lukt om je service op orde te brengen, bestaat je onderneming over niet al te lange tijd niet meer. Een boek dat over dit onderwerp het lezen meer dan waard is, is zijn recent verschenen 'The end of business as usual'.
Ik kan me nog levendig een lunch herinneren tijdens een salesdrive in Atlanta voor een Nederlandse incoming touroperator. We hadden niet veel tijd. We bestelden en vervolgens kwam er soort eierwekker op tafel. Het eten zou er binnen 15 minuten staan en anders was het gratis!
Het eten stond binnen 12 minuten op tafel. Wellicht was het voor het betreffende restaurant een koud kunstje, maar ik vond het als klant een gedurfde actie. Het restaurant zat namelijk helemaal vol, met mensen die net als wij, weinig tijd hadden.
In Nederland heb ik dit nog nooit gezien. Wel het omgekeerde. Een zakenlunch 2 dagen geleden in Delft was opnieuw een dieptepunt. Het restaurant deed er 20 minuten over om alleen al langs te komen om de drankbestelling op te nemen en vervolgens één thee en één koffie op tafel te krijgen.
Nu gaat het er me niet om zo snel mogelijk van tafel gebonjourd te worden. Tenminste niet altijd. Iets wat in Amerika niet lukt en wat wij Nederlanders wel gezellig vinden is 'lang tafelen'. Maar gek genoeg wordt het me nooit gevraagd in horecagelegenheden: 'Heeft u haast' of 'Heeft u een tijd dat u weer de deur uit wilt zijn? En waarom niet? Niets simpelers dan je service af te stemmen op de verwachtingen van de klant.
In America, waar snelheid dus duidelijk als een vorm van service gezien wordt, is nu ook de roomservice in hotels onderhevig aan die trend. In meerdere hotels wordt roomservice aangeboden met het principe van 'u heeft het binnen 20 minuten of het is gratis.' Ben benieuwd wanneer deze trend doorbreekt in de Nederlandse hotels en restaurants.
Als je weet van hotels of restaurants die dit al wel doen, laat het weten!
Hotel room service speeds up - USATODAY.comIk kan me nog levendig een lunch herinneren tijdens een salesdrive in Atlanta voor een Nederlandse incoming touroperator. We hadden niet veel tijd. We bestelden en vervolgens kwam er soort eierwekker op tafel. Het eten zou er binnen 15 minuten staan en anders was het gratis!
Het eten stond binnen 12 minuten op tafel. Wellicht was het voor het betreffende restaurant een koud kunstje, maar ik vond het als klant een gedurfde actie. Het restaurant zat namelijk helemaal vol, met mensen die net als wij, weinig tijd hadden.
In Nederland heb ik dit nog nooit gezien. Wel het omgekeerde. Een zakenlunch 2 dagen geleden in Delft was opnieuw een dieptepunt. Het restaurant deed er 20 minuten over om alleen al langs te komen om de drankbestelling op te nemen en vervolgens één thee en één koffie op tafel te krijgen.
Nu gaat het er me niet om zo snel mogelijk van tafel gebonjourd te worden. Tenminste niet altijd. Iets wat in Amerika niet lukt en wat wij Nederlanders wel gezellig vinden is 'lang tafelen'. Maar gek genoeg wordt het me nooit gevraagd in horecagelegenheden: 'Heeft u haast' of 'Heeft u een tijd dat u weer de deur uit wilt zijn? En waarom niet? Niets simpelers dan je service af te stemmen op de verwachtingen van de klant.
In America, waar snelheid dus duidelijk als een vorm van service gezien wordt, is nu ook de roomservice in hotels onderhevig aan die trend. In meerdere hotels wordt roomservice aangeboden met het principe van 'u heeft het binnen 20 minuten of het is gratis.' Ben benieuwd wanneer deze trend doorbreekt in de Nederlandse hotels en restaurants.
Als je weet van hotels of restaurants die dit al wel doen, laat het weten!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten