Door de intrede van een groot aantal social media en daarmee verschillende kanalen om contact te onderhouden met bestaande en potentiële klanten, is de behoefte ontstaan aan een functie voor het onderhouden van die contacten: de social media community manager. Ook voor de toeristische/leisure sector neemt het belang van deze functie toe.
Een definitie wat een community manager is:
"een uitvoerende in het bedrijf, die optreedt als een ambassadeur van het bedrijf of merk op het web. De community manager bouwt en bewaakt meerdere communities gegenereerd in blogs, forums, sociale netwerken, etc. Hij/zij wordt de bevoegde stem van het bedrijf. (bron: Financial Times Lexicon)
Deze functie vraagt om een duidelijk evenwicht: het gaat om het balanceren van bedrijfsbelangen zonder de externe community te vervreemden, doch juist te betrekken bij wat je als bedrijf te bieden hebt.
Met het oog op het feit dat deze functie nog redelijk nieuw is en dat de functie binnen verschillende bedrijven op verschillende manieren kan worden ingevuld, vindt u in het onderstaande artikel 10 nuttige tips waar een community manager rekening mee moet houden.
10 Fundamental Tips for Social Media Community Managers
Een interessant artikel over hoe je een community actief houdt, de verschillende rollen die iedereen speelt in een community, de verschillende type leden van een community en hoe je ze 'activeert' leest u in het onderstaande artikel van Tessa Smits (@TessaSmits) op www.communitymanagers.nl.
Activeren van communities – de rollen, de leden en de triggers | CommunityManagers.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten